الزامات قوانین و مقررات، مفاد قراردادها یا موافقتنامههای کمکهای بلاعوض، تقلب یا سوءاستفاده
28-4 حسابرسان بایستی تعیین کنند که کدامیک از قوانین، مقررات و مفاد
قراردادها یا موافقتنامههای کمکهای بلاعوض در رابطه با اهداف حسابرسی
بااهمیت است و خطر توانايي وقوع تخطی از قوانین، مقررات و مفاد قراردادها
یا موافقتنامههای کمکهای بلاعوض را برآورد کنند. حسابرسان بایستی بر
اساس برآورد خطر، روشهایی را برای فراهمکردن اطمینان معقول از کشف موارد
تخطی از الزامات قوانین و مقررات یا تخطی از مفاد قراردادها یا
موافقتنامههای کمکهای بلاعوض که در رابطه با اهداف حسابرسی بااهمیت
است، طراحی و اجرا کنند.
29-4 برآورد حسابرسان از خطر حسابرسی ممکن است تحت تأثیر عواملی مانند پیچیدگی یا جدیدبودن قوانین، مقررات و مفاد قراردادها یا موافقتنامههای کمکهای بلاعوض باشد. برآورد حسابرسان از خطر حسابرسی همچنین ممکن است تحت تأثیر این موضوع قرار گیرد که آیا واحد مورد حسابرسی کنترلهایی را دارد که در پیشگیری یا کشف تخطی از قوانین، مقررات و مفاد قراردادها یا موافقتنامههای کمکهای بلاعوض، اثربخش باشد یا خیر. چنانچه حسابرسان شواهد کافی و مناسب در مورد اثربخش بودن این کنترلها به دست آورند، می توانند میزان آزمونهای رعایت خود را کاهش دهند.
29-4 برآورد حسابرسان از خطر حسابرسی ممکن است تحت تأثیر عواملی مانند پیچیدگی یا جدیدبودن قوانین، مقررات و مفاد قراردادها یا موافقتنامههای کمکهای بلاعوض باشد. برآورد حسابرسان از خطر حسابرسی همچنین ممکن است تحت تأثیر این موضوع قرار گیرد که آیا واحد مورد حسابرسی کنترلهایی را دارد که در پیشگیری یا کشف تخطی از قوانین، مقررات و مفاد قراردادها یا موافقتنامههای کمکهای بلاعوض، اثربخش باشد یا خیر. چنانچه حسابرسان شواهد کافی و مناسب در مورد اثربخش بودن این کنترلها به دست آورند، می توانند میزان آزمونهای رعایت خود را کاهش دهند.

تقلب
30-4 در برنامهریزی حسابرسی، حسابرسان بایستی خطرهای ارتکاب تقلب را که در رابطه با اهداف حسابرسی بااهمیت است، برآورد نمایند. اعضای گروه حسابرسی بایستی خطرهای تقلب، شامل عواملی مانند انگیزههای فردی یا فشارهای وارده برای ارتکاب تقلب، فرصتهای ارتکاب تقلب و توجیهات یا گرایشهایی که میتواند موجب ارتکاب تقلب توسط افراد شود را در داخل گروه مورد بحث قرار دهند. حسابرسان بایستی اطلاعات لازم برای شناسایی خطرهای تقلب را که در دامنه اهداف حسابرسی بااهمیت است یا میتواند بر یافتهها و نتیجهگیریها تأثیرگذار باشد، گردآوری و ارزیابی کنند. برای نمونه حسابرسان ممکن است اطلاعاتی را از طریق مذاکره با مسئولان واحد مورد حسابرسی یا از طریق سایر روشها برای تعیین میزان آسیبپذیری برنامه جهت ارتکاب تقلب، وضعیت کنترلهای داخلی برقرار شده در واحد مورد حسابرسی به منظور پیشگیری و کشف تقلب یا خطر توانایی زیرپاگذاشتن کنترلهای داخلی توسط مسئولان واحد مورد حسابرسی، به دست آورند. نگرش تردید حرفهای در برآورد این خطرها در تعیین اینکه کدامیک از عوامل یا خطرها میتواند اثري بااهمیت بر اهداف حسابرسی داشته باشد، به حسابرسان کمک میکند.
31-4 هنگامی که حسابرسان عوامل یا خطرهای مرتبط با تقلب را که روی داده است یا امکان دارد روی دهد و به باور آنها در رابطه با اهداف حسابرسی بااهمیت است، شناسایی میکنند، آنان بایستی روشهایی را برای فراهمکردن اطمینان معقول از کشف چنین تقلبی طراحی نمایند. برآورد خطر تقلب، یک فرآیند مستمر در جریان حسابرسی است و نه تنها به برنامهریزی حسابرسی بلکه به ارزیابی شواهد به دست آمده در جریان حسابرسی نیز مربوط میشود.
32-4 هنگامیکه اطلاعاتی توجه حسابرسان را به خود جلب میکند که بیانگر امکان ارتکاب تقلب بااهمیت در رابطه با اهداف حسابرسی است، حسابرسان بایستی اقدامات و روشهای حسابرسی را برحسب ضرورت برای (1) تعیین اینکه آیا تقلب احتمالاً روی داده است یا خیر و (2) در صورت رخداد، تعیین آثار آن بر یافتههای حسابرسی، توسعه دهند. هنگامیکه احتمال ارتکاب تقلب در رابطه با اهداف حسابرسی بااهمیت نیست، حسابرسان ممکن است کار حسابرسی بیشتر را به عنوان خدمتی جداگانه انجام دهند یا موضوع را به سایر اشخاص دارای مسئولیت نظارت یا اختیار قانونی ارجاع دهند.
سوءاستفاده
33-4 سوءاستفاده در مقایسه با رفتار فردی دوراندیش که با توجه به واقعیات و شرایط موجود، انجام آن را در اداره امور تجاری، منطقی و لازم میداند، رفتاری نادرست و ناشایست است. سوءاستفاده همچنین شامل کاربرد نادرست اختیار یا جایگاه سازمانی برای منافع مالی شخصی یا خویشاوندان نزدیک یا درجه یک یا شریک تجاری میباشد. سوءاستفاده لزوماً شامل تقلب، تخطی از قوانین، مقررات یا مفاد قراردادها یا موافقتنامههای کمکهای بلاعوض نیست...
34-4 اگر حسابرسان در جریان حسابرسی، از سوءاستفادهای آگاه شوند که میتواند از نظر کمّی یا کیفی نسبت به برنامه مورد حسابرسی بااهمیت باشد، آنان بایستی روشهای حسابرسی را به ویژه در جهت تأیید اثر بالقوه آن سوءاستفاده بر برنامه مورد حسابرسی مرتبط با اهداف حسابرسی اجرا کنند. پس از انجام کار بیشتر، حسابرسان ممکن است کشف کنند که سوءاستفاده نشانگر تقلب یا فعالیتهای غیرقانونی بالقوه است. به علت ذهنی بودن تشخیص سوءاستفاده، حسابرسان ملزم به فراهم نمودن اطمینان معقول درباره کشف سوءاستفاده نیستند.
بررسیها یا پیگیریهای قانونی مستمر
35-4 پرهیز از تداخل با بررسیها یا اقدامات قانونی در پیگیری نشانههای تقلب، فعالیتهای غیرقانونی، تخطی از مفاد قرارداد یا موافقتنامههای کمکهای بلاعوض یا موارد سوءاستفاده، دارای اهمیت است. قوانین، مقررات یا سیاستها ممکن است حسابرسان را ملزم کند که نشانههای برخی انواع تقلب، فعالیتهای غیرقانونی، تخطی از مفاد قراردادها یا موافقتنامههای کمکهای بلاعوض، یا سوءاستفاده را پیش از اجرای روشهای حسابرسی بیشتر به مأمورین تحقیق و یا مقامات مجری قانون گزارش کنند. هنگامی که بررسیها یا پیگیریهای قانونی آغاز شده و در دست اجرا است، حسابرسان بایستی تأثیر آنها را بر اهداف حسابرسی جاري ارزیابی کنند. در برخی موارد، ممکن است برای حسابرسان مناسب باشد که با بررسیکنندگان و یا مقامات قانونی همکاری یا از کار کنارهگیری کنند یا برای پیشگیری از تداخل با بررسی، کار بیشتر در مورد حسابرسی یا بخشی از حسابرسی را به تعویق بیندازند.
حسابرسیهای پیشین
36-4 حسابرسان بایستی ارزیابی کنند که آیا واحد مورد حسابرسی اقدامات اصلاحی مناسب برای پیگیری یافتهها و پیشنهادهای خدمات پیشین که در رابطه با اهداف حسابرسی بااهمیت میباشد را انجام داده است یا خیر. هنگام برنامهریزی حسابرسی، حسابرسان بایستی از مدیریت واحد مورد حسابرسی درخواست کنند حسابرسیهای عملياتي یا سایر بررسیهای پیشین را که به طور مستقیم به اهداف حسابرسی مربوط میشود، ازجمله اینکه آیا پیشنهادهای مربوط اجرا شده است یا خیر، مشخص سازد. حسابرسان بایستی از این اطلاعات در برآورد خطر و تعیین ماهیت، زمانبندی و میزان کار حسابرسی جاری شامل تعیین میزان كاربرد آزمون اجرای اقدامات اصلاحی برای اهداف حسابرسی جاری، استفاده کنند.
شناسایی معیارهای حسابرسی
37-4 حسابرسان بایستی معیارها را شناسایی کنند. معیار بیانگر قوانین، مقررات، مفاد قراردادها، موافقتنامههای کمکهای بلاعوض، استانداردها، مقیاسهای اندازهگیری، عملکرد مورد انتظار، فعالیتهای تجاری تعریف شده و محکزنیهایی است که عملکرد با آن مقایسه یا ارزیابی میشود. معیار، وضعیت مورد نیاز یا مطلوب یا مورد انتظار در رابطه با برنامه یا عملیات را شناسایی میکند. معیار، زمینه را برای ارزیابی شواهد و شناخت یافتهها، نتیجهگیریها و پیشنهادهای مندرج در گزارش فراهم میسازد. حسابرسان بایستی از معیارهایی استفاده کنند که به اهداف حسابرسی مربوط است و ارزیابی متناسب با موضوع حسابرسی را میسر میسازد.
38-4 نمونههایی از معیارها به شرح زیر است:
الف- هدف کلی یا مقاصد تعیین شده در قانون یا مقررات یا مقرر شده توسط مسئولان واحد مورد حسابرسی؛
ب- سیاستها و روش های مقرر شده توسط مسئولان واحد مورد حسابرسی؛
پ- استانداردها و هنجارهای فنی؛
ت- دیدگاه های کارشناسان؛
ث- عملکرد دورههای پیشین؛
ج- اقدامات تجاري تعریف شده؛
چ- شرایط قراردادها یا کمکهای بلاعوض؛ و
ح- عملکرد سایر واحدها یا بخشها که به عنوان معیارهای مشخص استفاده شده است.
شناسایی منابع، میزان و نوع شواهد مورد نیاز
39-4 حسابرسان بایستی منابع بالقوه اطلاعاتی را که میتواند به عنوان شواهد به کار گرفته شود، شناسایی کنند. حسابرسان بایستی مقدار و نوع شواهد مورد نیاز برای دستیابی به شواهد کافی و مناسب به منظور پیگیری اهداف حسابرسی را تعیین و کار حسابرسی را به گونهاي مناسب برنامهریزی کنند.
40-4 چنانچه حسابرسان بر این باورند که امکان دارد شواهد کافی و مناسب در دسترس نباشد، ممکن است به بازنگری اهداف حسابرسی بپردازند یا دامنه و روش شناسی حسابرسی را تعدیل کنند و روشهای جایگزین را برای کسب شواهد بیشتر یا سایر اشکال شواهد به منظور دستیابی به اهداف حسابرسی جاری تعیین نمایند. حسابرسان همچنین بایستی ارزیابی کنند که آیا نبود شواهد کافی و مناسب، ناشی از نارسایی کنترلهای داخلی یا سایر ضعفهای برنامه است و آیا نبود شواهد کافی و مناسب میتواند مبنایی برای یافتههای حسابرسی باشد یا خیر (بندهای 55-4 تا 71-4 در مورد استانداردهای مربوط به شواهد ملاحظه شود).
استفاده از کار دیگران
41-4 حسابرسان بایستی تعیین کنند که آیا حسابرسان دیگر، حسابرسیهای برنامه را که میتواند با اهداف حسابرسی جاری مرتبط باشد، اجرا کردهاند یا اجرا میکنند یا خیر. نتایج کار حسابرسان دیگر ممکن است منابع اطلاعاتی سودمندی برای برنامهریزی و اجرای حسابرسی باشد. اگر حسابرسان دیگر حوزههایی را شناسایی کردهاند که کار یا پیگیری حسابرسی بیشتری را توجیه میکند، کار آنان ممکن است بر انتخاب حسابرسان در مورد اهداف، دامنه و روش شناسی تأثیر بگذارد.
42-4 چنانچه حسابرسان دیگر، کار حسابرسی را در ارتباط با اهداف حسابرسی جاری تکمیل کردهاند، حسابرسان جاری ممکن است بتوانند از کار حسابرسان دیگر برای پشتیبانی از یافتهها یا نتیجهگیریهای حسابرسی استفاده کنند و در نتیجه، از دوبارهکاری دوری گزینند. چنانچه حسابرسان از کار حسابرسان دیگر استفاده میکنند، بایستی روشهایی را اجرا کنند که مبنایی مناسب جهت استفاده از آن کار را فراهم نماید. حسابرسان بایستی شواهدی را درباره صلاحیت حرفهای و استقلال حسابرسان دیگر به دست آورند و مشخص کنند که آیا دامنه، کیفیت و زمانبندی کار حسابرسی اجرا شده توسط حسابرسان دیگر برای اتکا، در رابطه با اهداف حسابرسی جاری، کافی است یا خیر. روشهایی که حسابرسان ممکن است برای این تصمیمگیری اجرا کنند دربرگیرنده بررسی گزارش حسابرسی، برنامه حسابرسی یا مستندات حسابرسی حسابرسان دیگر و/ یا اجرای آزمونهایی از کار حسابرسان دیگر است. ماهیت و میزان شواهد مورد نیاز به اهمیت کار حسابرسان دیگر در رابطه با اهداف حسابرسی جاری و میزان استفاده حسابرسان از آن کار، بستگی دارد.
43-4 برخی از حسابرسیها ممکن است برای به کارگیری فنون یا روشهای تخصصی به مهارتهای کارشناسان نیاز داشته باشد. چنانچه حسابرسان بخواهند از کار کارشناسان استفاده کنند، بایستی از صلاحیتهای حرفهای و استقلال آنان شناخت به دست آورند. (بند 5-3 درباره ملاحظات مربوط به استقلال هنگام استفاده از کار دیگران ملاحظه شود). ارزیابی صلاحیتهای حرفهای کارشناسان دربرگیرنده موارد زیر است:
الف- گواهینامه یا جواز حرفهای یا سایر موارد به رسمیت شناختن صلاحیت کارشناسان در رشته تخصصی خود، در صورت لزوم؛
ب- خوشنامی و اعتبار کارشناسان از دید هم پیشگان و سایر افراد آشنا با تواناییها یا عملکرد کارشناسان؛
پ- تجربه و سابقه کار پیشین کارشناسان در ارتباط با موضوع حسابرسی؛ و
ت- تجربه پیشین حسابرسان در استفاده از کار کارشناسان.
تخصیص کارکنان و سایر منابع
44-4 مدیریت حسابرسی بایستی کارکنان و کارشناسان کافی که در مجموع دارای صلاحیتهای حرفهای مناسب باشند را برای انجام حسابرسی اختصاص دهد (بند 43-3 برای بحث درباره استفاده از کارشناسان در حسابرسی طبق استانداردهای حسابرسی عملياتي ملاحظه شود). در تخصیص کارکنان برای یک کار حسابرسی، موارد زیر در کنار مسائل دیگر مورد توجه قرار میگیرد:
الف- تخصیص کارکنان و کارشناسان با مجموعهای از دانش، مهارتها و تجارب مناسب برای کار؛
ب- تخصیص تعداد کافی از سرپرستان و کارکنان به کار حسابرسی؛
پ- فراهم ساختن آموزشهای ضمن کار برای کارکنان؛ و
ت- به کارگیری کارشناسان در هنگام ضرورت.
45-4 حسابرسان چنانچه قصد استفاده از کار یک کارشناس را داشته باشند، بایستی ماهیت و دامنه کاری که توسط کارشناس اجرا میشود، ازجمله موارد زیر را مستند کنند:
الف- اهداف و دامنه کار کارشناس؛
ب- استفاده مورد نظر از کار کارشناسان برای پشتیبانی از اهداف حسابرسی؛
پ- روشها و یافتههای کارشناس به گونهای که با سایر روشهای حسابرسی برنامهریزی شده ، ارزیابی و مرتبط شده باشد؛ و
ت- مفروضات و روشهای به کار گرفته شده توسط کارشناس.
30-4 در برنامهریزی حسابرسی، حسابرسان بایستی خطرهای ارتکاب تقلب را که در رابطه با اهداف حسابرسی بااهمیت است، برآورد نمایند. اعضای گروه حسابرسی بایستی خطرهای تقلب، شامل عواملی مانند انگیزههای فردی یا فشارهای وارده برای ارتکاب تقلب، فرصتهای ارتکاب تقلب و توجیهات یا گرایشهایی که میتواند موجب ارتکاب تقلب توسط افراد شود را در داخل گروه مورد بحث قرار دهند. حسابرسان بایستی اطلاعات لازم برای شناسایی خطرهای تقلب را که در دامنه اهداف حسابرسی بااهمیت است یا میتواند بر یافتهها و نتیجهگیریها تأثیرگذار باشد، گردآوری و ارزیابی کنند. برای نمونه حسابرسان ممکن است اطلاعاتی را از طریق مذاکره با مسئولان واحد مورد حسابرسی یا از طریق سایر روشها برای تعیین میزان آسیبپذیری برنامه جهت ارتکاب تقلب، وضعیت کنترلهای داخلی برقرار شده در واحد مورد حسابرسی به منظور پیشگیری و کشف تقلب یا خطر توانایی زیرپاگذاشتن کنترلهای داخلی توسط مسئولان واحد مورد حسابرسی، به دست آورند. نگرش تردید حرفهای در برآورد این خطرها در تعیین اینکه کدامیک از عوامل یا خطرها میتواند اثري بااهمیت بر اهداف حسابرسی داشته باشد، به حسابرسان کمک میکند.
31-4 هنگامی که حسابرسان عوامل یا خطرهای مرتبط با تقلب را که روی داده است یا امکان دارد روی دهد و به باور آنها در رابطه با اهداف حسابرسی بااهمیت است، شناسایی میکنند، آنان بایستی روشهایی را برای فراهمکردن اطمینان معقول از کشف چنین تقلبی طراحی نمایند. برآورد خطر تقلب، یک فرآیند مستمر در جریان حسابرسی است و نه تنها به برنامهریزی حسابرسی بلکه به ارزیابی شواهد به دست آمده در جریان حسابرسی نیز مربوط میشود.
32-4 هنگامیکه اطلاعاتی توجه حسابرسان را به خود جلب میکند که بیانگر امکان ارتکاب تقلب بااهمیت در رابطه با اهداف حسابرسی است، حسابرسان بایستی اقدامات و روشهای حسابرسی را برحسب ضرورت برای (1) تعیین اینکه آیا تقلب احتمالاً روی داده است یا خیر و (2) در صورت رخداد، تعیین آثار آن بر یافتههای حسابرسی، توسعه دهند. هنگامیکه احتمال ارتکاب تقلب در رابطه با اهداف حسابرسی بااهمیت نیست، حسابرسان ممکن است کار حسابرسی بیشتر را به عنوان خدمتی جداگانه انجام دهند یا موضوع را به سایر اشخاص دارای مسئولیت نظارت یا اختیار قانونی ارجاع دهند.
سوءاستفاده
33-4 سوءاستفاده در مقایسه با رفتار فردی دوراندیش که با توجه به واقعیات و شرایط موجود، انجام آن را در اداره امور تجاری، منطقی و لازم میداند، رفتاری نادرست و ناشایست است. سوءاستفاده همچنین شامل کاربرد نادرست اختیار یا جایگاه سازمانی برای منافع مالی شخصی یا خویشاوندان نزدیک یا درجه یک یا شریک تجاری میباشد. سوءاستفاده لزوماً شامل تقلب، تخطی از قوانین، مقررات یا مفاد قراردادها یا موافقتنامههای کمکهای بلاعوض نیست...
34-4 اگر حسابرسان در جریان حسابرسی، از سوءاستفادهای آگاه شوند که میتواند از نظر کمّی یا کیفی نسبت به برنامه مورد حسابرسی بااهمیت باشد، آنان بایستی روشهای حسابرسی را به ویژه در جهت تأیید اثر بالقوه آن سوءاستفاده بر برنامه مورد حسابرسی مرتبط با اهداف حسابرسی اجرا کنند. پس از انجام کار بیشتر، حسابرسان ممکن است کشف کنند که سوءاستفاده نشانگر تقلب یا فعالیتهای غیرقانونی بالقوه است. به علت ذهنی بودن تشخیص سوءاستفاده، حسابرسان ملزم به فراهم نمودن اطمینان معقول درباره کشف سوءاستفاده نیستند.
بررسیها یا پیگیریهای قانونی مستمر
35-4 پرهیز از تداخل با بررسیها یا اقدامات قانونی در پیگیری نشانههای تقلب، فعالیتهای غیرقانونی، تخطی از مفاد قرارداد یا موافقتنامههای کمکهای بلاعوض یا موارد سوءاستفاده، دارای اهمیت است. قوانین، مقررات یا سیاستها ممکن است حسابرسان را ملزم کند که نشانههای برخی انواع تقلب، فعالیتهای غیرقانونی، تخطی از مفاد قراردادها یا موافقتنامههای کمکهای بلاعوض، یا سوءاستفاده را پیش از اجرای روشهای حسابرسی بیشتر به مأمورین تحقیق و یا مقامات مجری قانون گزارش کنند. هنگامی که بررسیها یا پیگیریهای قانونی آغاز شده و در دست اجرا است، حسابرسان بایستی تأثیر آنها را بر اهداف حسابرسی جاري ارزیابی کنند. در برخی موارد، ممکن است برای حسابرسان مناسب باشد که با بررسیکنندگان و یا مقامات قانونی همکاری یا از کار کنارهگیری کنند یا برای پیشگیری از تداخل با بررسی، کار بیشتر در مورد حسابرسی یا بخشی از حسابرسی را به تعویق بیندازند.
حسابرسیهای پیشین
36-4 حسابرسان بایستی ارزیابی کنند که آیا واحد مورد حسابرسی اقدامات اصلاحی مناسب برای پیگیری یافتهها و پیشنهادهای خدمات پیشین که در رابطه با اهداف حسابرسی بااهمیت میباشد را انجام داده است یا خیر. هنگام برنامهریزی حسابرسی، حسابرسان بایستی از مدیریت واحد مورد حسابرسی درخواست کنند حسابرسیهای عملياتي یا سایر بررسیهای پیشین را که به طور مستقیم به اهداف حسابرسی مربوط میشود، ازجمله اینکه آیا پیشنهادهای مربوط اجرا شده است یا خیر، مشخص سازد. حسابرسان بایستی از این اطلاعات در برآورد خطر و تعیین ماهیت، زمانبندی و میزان کار حسابرسی جاری شامل تعیین میزان كاربرد آزمون اجرای اقدامات اصلاحی برای اهداف حسابرسی جاری، استفاده کنند.
شناسایی معیارهای حسابرسی
37-4 حسابرسان بایستی معیارها را شناسایی کنند. معیار بیانگر قوانین، مقررات، مفاد قراردادها، موافقتنامههای کمکهای بلاعوض، استانداردها، مقیاسهای اندازهگیری، عملکرد مورد انتظار، فعالیتهای تجاری تعریف شده و محکزنیهایی است که عملکرد با آن مقایسه یا ارزیابی میشود. معیار، وضعیت مورد نیاز یا مطلوب یا مورد انتظار در رابطه با برنامه یا عملیات را شناسایی میکند. معیار، زمینه را برای ارزیابی شواهد و شناخت یافتهها، نتیجهگیریها و پیشنهادهای مندرج در گزارش فراهم میسازد. حسابرسان بایستی از معیارهایی استفاده کنند که به اهداف حسابرسی مربوط است و ارزیابی متناسب با موضوع حسابرسی را میسر میسازد.
38-4 نمونههایی از معیارها به شرح زیر است:
الف- هدف کلی یا مقاصد تعیین شده در قانون یا مقررات یا مقرر شده توسط مسئولان واحد مورد حسابرسی؛
ب- سیاستها و روش های مقرر شده توسط مسئولان واحد مورد حسابرسی؛
پ- استانداردها و هنجارهای فنی؛
ت- دیدگاه های کارشناسان؛
ث- عملکرد دورههای پیشین؛
ج- اقدامات تجاري تعریف شده؛
چ- شرایط قراردادها یا کمکهای بلاعوض؛ و
ح- عملکرد سایر واحدها یا بخشها که به عنوان معیارهای مشخص استفاده شده است.
شناسایی منابع، میزان و نوع شواهد مورد نیاز
39-4 حسابرسان بایستی منابع بالقوه اطلاعاتی را که میتواند به عنوان شواهد به کار گرفته شود، شناسایی کنند. حسابرسان بایستی مقدار و نوع شواهد مورد نیاز برای دستیابی به شواهد کافی و مناسب به منظور پیگیری اهداف حسابرسی را تعیین و کار حسابرسی را به گونهاي مناسب برنامهریزی کنند.
40-4 چنانچه حسابرسان بر این باورند که امکان دارد شواهد کافی و مناسب در دسترس نباشد، ممکن است به بازنگری اهداف حسابرسی بپردازند یا دامنه و روش شناسی حسابرسی را تعدیل کنند و روشهای جایگزین را برای کسب شواهد بیشتر یا سایر اشکال شواهد به منظور دستیابی به اهداف حسابرسی جاری تعیین نمایند. حسابرسان همچنین بایستی ارزیابی کنند که آیا نبود شواهد کافی و مناسب، ناشی از نارسایی کنترلهای داخلی یا سایر ضعفهای برنامه است و آیا نبود شواهد کافی و مناسب میتواند مبنایی برای یافتههای حسابرسی باشد یا خیر (بندهای 55-4 تا 71-4 در مورد استانداردهای مربوط به شواهد ملاحظه شود).
استفاده از کار دیگران
41-4 حسابرسان بایستی تعیین کنند که آیا حسابرسان دیگر، حسابرسیهای برنامه را که میتواند با اهداف حسابرسی جاری مرتبط باشد، اجرا کردهاند یا اجرا میکنند یا خیر. نتایج کار حسابرسان دیگر ممکن است منابع اطلاعاتی سودمندی برای برنامهریزی و اجرای حسابرسی باشد. اگر حسابرسان دیگر حوزههایی را شناسایی کردهاند که کار یا پیگیری حسابرسی بیشتری را توجیه میکند، کار آنان ممکن است بر انتخاب حسابرسان در مورد اهداف، دامنه و روش شناسی تأثیر بگذارد.
42-4 چنانچه حسابرسان دیگر، کار حسابرسی را در ارتباط با اهداف حسابرسی جاری تکمیل کردهاند، حسابرسان جاری ممکن است بتوانند از کار حسابرسان دیگر برای پشتیبانی از یافتهها یا نتیجهگیریهای حسابرسی استفاده کنند و در نتیجه، از دوبارهکاری دوری گزینند. چنانچه حسابرسان از کار حسابرسان دیگر استفاده میکنند، بایستی روشهایی را اجرا کنند که مبنایی مناسب جهت استفاده از آن کار را فراهم نماید. حسابرسان بایستی شواهدی را درباره صلاحیت حرفهای و استقلال حسابرسان دیگر به دست آورند و مشخص کنند که آیا دامنه، کیفیت و زمانبندی کار حسابرسی اجرا شده توسط حسابرسان دیگر برای اتکا، در رابطه با اهداف حسابرسی جاری، کافی است یا خیر. روشهایی که حسابرسان ممکن است برای این تصمیمگیری اجرا کنند دربرگیرنده بررسی گزارش حسابرسی، برنامه حسابرسی یا مستندات حسابرسی حسابرسان دیگر و/ یا اجرای آزمونهایی از کار حسابرسان دیگر است. ماهیت و میزان شواهد مورد نیاز به اهمیت کار حسابرسان دیگر در رابطه با اهداف حسابرسی جاری و میزان استفاده حسابرسان از آن کار، بستگی دارد.
43-4 برخی از حسابرسیها ممکن است برای به کارگیری فنون یا روشهای تخصصی به مهارتهای کارشناسان نیاز داشته باشد. چنانچه حسابرسان بخواهند از کار کارشناسان استفاده کنند، بایستی از صلاحیتهای حرفهای و استقلال آنان شناخت به دست آورند. (بند 5-3 درباره ملاحظات مربوط به استقلال هنگام استفاده از کار دیگران ملاحظه شود). ارزیابی صلاحیتهای حرفهای کارشناسان دربرگیرنده موارد زیر است:
الف- گواهینامه یا جواز حرفهای یا سایر موارد به رسمیت شناختن صلاحیت کارشناسان در رشته تخصصی خود، در صورت لزوم؛
ب- خوشنامی و اعتبار کارشناسان از دید هم پیشگان و سایر افراد آشنا با تواناییها یا عملکرد کارشناسان؛
پ- تجربه و سابقه کار پیشین کارشناسان در ارتباط با موضوع حسابرسی؛ و
ت- تجربه پیشین حسابرسان در استفاده از کار کارشناسان.
تخصیص کارکنان و سایر منابع
44-4 مدیریت حسابرسی بایستی کارکنان و کارشناسان کافی که در مجموع دارای صلاحیتهای حرفهای مناسب باشند را برای انجام حسابرسی اختصاص دهد (بند 43-3 برای بحث درباره استفاده از کارشناسان در حسابرسی طبق استانداردهای حسابرسی عملياتي ملاحظه شود). در تخصیص کارکنان برای یک کار حسابرسی، موارد زیر در کنار مسائل دیگر مورد توجه قرار میگیرد:
الف- تخصیص کارکنان و کارشناسان با مجموعهای از دانش، مهارتها و تجارب مناسب برای کار؛
ب- تخصیص تعداد کافی از سرپرستان و کارکنان به کار حسابرسی؛
پ- فراهم ساختن آموزشهای ضمن کار برای کارکنان؛ و
ت- به کارگیری کارشناسان در هنگام ضرورت.
45-4 حسابرسان چنانچه قصد استفاده از کار یک کارشناس را داشته باشند، بایستی ماهیت و دامنه کاری که توسط کارشناس اجرا میشود، ازجمله موارد زیر را مستند کنند:
الف- اهداف و دامنه کار کارشناس؛
ب- استفاده مورد نظر از کار کارشناسان برای پشتیبانی از اهداف حسابرسی؛
پ- روشها و یافتههای کارشناس به گونهای که با سایر روشهای حسابرسی برنامهریزی شده ، ارزیابی و مرتبط شده باشد؛ و
ت- مفروضات و روشهای به کار گرفته شده توسط کارشناس.