قضاوت حرفهای
12-3- حسابرسان باید قضاوت حرفهای را در برنامهریزی و اجرای حسابرسی و گزارشگری نتایج به کار گیرند.
13-3- قضاوت حرفهای شامل به کارگیری مراقبت منطقی و تردید حرفهای است. مراقبت منطقی به فعالیت مستمر بر طبق استانداردهای حرفهای و اصول اخلاقی قابل اجرا مربوط میشود. تردید حرفهای نگرشی است که شامل ذهنی پرسشگر و ارزیابی منتقدانه از شواهد میباشد. در واقع، تردید حرفهای شامل طرز تفکری است که در آن، حسابرسان، مدیریت را نه نا درست تصور می کنند و نه درستکار بدون تردید. این باور که مدیریت درستکار است، دلیلی برای پذیرش شواهدی کمتر از متقاعدکننده نمیباشد.
14-3- به کارگیری دانش، مهارتها و تجربه حرفهای حسابرسان به منظور اجرای مستمر، با حسن نیت و درستکارانه، گردآوری اطلاعات و ارزیابی بیطرفانه كافي و مناسب بودن شواهد، جزء اصلی حسابرسیها است. قضاوت و صلاحیت حرفهای به يكديگر وابسته هستند، زیرا قضاوتها بسته به صلاحیت حسابرسان انجام میشود.
15-3- قضاوت حرفهای، کاربرد مجموعه دانش، مهارتها و تجربههای همه کارکنان درگیر درکار و همچنین قضاوت حرفهای هر یک از حسابرسان را نشان میدهد. افزون بر افرادی که به طور مستقیم در حسابرسی درگیر هستند، قضاوت حرفهای ممکن است شامل همكاري با سایر اشخاص ذینفع، کارشناسان برونسازمانی و مدیریت مؤسسههای حسابرسی باشد.

12-3- حسابرسان باید قضاوت حرفهای را در برنامهریزی و اجرای حسابرسی و گزارشگری نتایج به کار گیرند.
13-3- قضاوت حرفهای شامل به کارگیری مراقبت منطقی و تردید حرفهای است. مراقبت منطقی به فعالیت مستمر بر طبق استانداردهای حرفهای و اصول اخلاقی قابل اجرا مربوط میشود. تردید حرفهای نگرشی است که شامل ذهنی پرسشگر و ارزیابی منتقدانه از شواهد میباشد. در واقع، تردید حرفهای شامل طرز تفکری است که در آن، حسابرسان، مدیریت را نه نا درست تصور می کنند و نه درستکار بدون تردید. این باور که مدیریت درستکار است، دلیلی برای پذیرش شواهدی کمتر از متقاعدکننده نمیباشد.
14-3- به کارگیری دانش، مهارتها و تجربه حرفهای حسابرسان به منظور اجرای مستمر، با حسن نیت و درستکارانه، گردآوری اطلاعات و ارزیابی بیطرفانه كافي و مناسب بودن شواهد، جزء اصلی حسابرسیها است. قضاوت و صلاحیت حرفهای به يكديگر وابسته هستند، زیرا قضاوتها بسته به صلاحیت حسابرسان انجام میشود.
15-3- قضاوت حرفهای، کاربرد مجموعه دانش، مهارتها و تجربههای همه کارکنان درگیر درکار و همچنین قضاوت حرفهای هر یک از حسابرسان را نشان میدهد. افزون بر افرادی که به طور مستقیم در حسابرسی درگیر هستند، قضاوت حرفهای ممکن است شامل همكاري با سایر اشخاص ذینفع، کارشناسان برونسازمانی و مدیریت مؤسسههای حسابرسی باشد.

جزییات بیشتر در ادامه مطلب .
16-3- به کارگیری قضاوت حرفهای در همه جنبههای انجام مسئولیتهای حرفهای شامل پیروی از استانداردهای استقلال، حفظ بیطرفی و اعتبار، تعیین کارکنان حسابرسی با صلاحیت برای کار، تعریف دامنه کار، ارزیابی و گزارشگری نتایج کار و برقراری کنترل کیفیت مناسب در سراسر فرآیند کار برای اجرا و گزارشگری حسابرسی، ضرورت دارد.
17-3- به کارگیری قضاوت حرفهای در تعیین سطح آگاهی مورد نیاز از موضوع اصلی حسابرسی و شرایط مربوط، مهم است. این امر شامل بررسی پیرامون این موضوع است که آیا مجموعه تجربه، آموزش، دانش، مهارتها، تواناییها و درک کلی گروه حسابرسی برای برآورد خطرهایی که موضوع اصلی حسابرسی ممکن است شامل اشتباه یا تفسير با اهمیت باشد، کافی است یا خیر.
18-3- موضوع مهم دیگر در نظر گرفتن سطح خطر در هر کار حسابرسی شامل خطر ناشی از نتیجهگیری نادرست است. در زمینه خطر حسابرسی، اعمال قضاوت حرفهای در تعیین کافی و مناسب بودن شواهد مورد استفاده برای پشتیبانی از یافتهها و نتیجهگیریها بر مبنای اهداف حسابرسی و هرگونه پیشنهاد گزارش شده، یک بخش جداييناپذير از فرآیند حسابرسی است.
19-3- حسابرسان بایستی تصمیمهای مهمی را مستند نمایند که بر اهداف، دامنه و روش شناسی؛ یافتهها؛ نتیجهگیریها؛ و پیشنهادهای ناشی از قضاوت حرفهای حسابرسی تأثیر میگذارد.
20-3- هرچند این استاندارد مسئولیت اعمال قضاوت حرفهای در برنامهریزی و اجرای یک حسابرسی را بر عهده حسابرس و مؤسسه حسابرسی میگذارد، اما نه به مسئولیت نامحدود و نه به خطاناپذیری حسابرس یا مؤسسه حسابرسی دلالت دارد. اطمینان قطعی به دلیل ماهیت شواهد و ویژگیهای تقلب، هرگز به دست نمیآید. قضاوت حرفهای به معنای برطرف نمودن همه محدودیتها یا ضعفهای ممکن در ارتباط با یک حسابرسی خاص نمیباشد، بلكه به معنای شناسایی، بررسی، کمینهسازی، سادهسازی، و تشریح آنها است.
صلاحیت
21-3- کارکنانی که برای انجام حسابرسی تعیین می شوند، باید در مجموع دارای صلاحیت حرفهای کافی برای انجام وظایف محوله باشند.
22-3- مدیریت مؤسسه حسابرسی بایستی مهارتهای مورد نیاز برای اجرای تعهد حسابرسی خاص یا دامنه حسابرسیهای مورد اجرا را ارزیابی و مشخص کند که آیا نیروی کار در اختیار او از مهارتهای لازم برای انجام آن کارها برخوردار است یا خیر. افزون بر این، مؤسسههای حسابرسی بایستی فرآیندی را برای كارمنديابي، استخدام، تعيين حقوق و دستمزد، ارتقاء مستمر، تخصیص و ارزیابی کارکنان به منظور نگهداری نیروی کار باصلاحیت داشته باشند. ماهیت، میزان و رسمیت این فرآیند به عوامل گوناگون مانند اندازه مؤسسه حسابرسی، ساختار و حجم کارهای آن بستگی دارد.
23-3- صلاحیت از ترکیبی از آموزش و تجربه ناشی میشود. صلاحیت لزوماً با سنوات تجربه حسابرسی اندازهگیری نمیشود، زیرا چنین اندازهگیری کمّی امکان ندارد انواع تجارب به دست آمده توسط یک حسابرس در هر دوره زمانی مشخص را به درستی نشان دهد. حفظ صلاحیت از طریق تعهد به یادگیری و پیشرفت در سراسر عمر حرفهای یک حسابرس، عنصری مهم برای حسابرسان است. صلاحیت، حسابرس را قادر به انجام قضاوتهای حرفهای دقیق میسازد.
دانش و صلاحیت فنی
24-3- کارکنان انتخاب شده برای انجام حسابرسی طبق استانداردهای حسابرسی عملياتي، پیش از شروع هر کار، باید در مجموع از دانش فنی، مهارتها و تجربه کافی به منظور داشتن صلاحیت لازم برای انجام انواع کار حسابرسی برخوردار باشند. کارکنان انتخاب شده برای حسابرسی طبق استانداردهای حسابرسی عملياتي بایستی در مجموع دارای ویژگیهای زیر باشند:
الف- آگاهی از استانداردهای حسابرسی عملياتي لازمالاجرا در انجام نوع کاری که برای آن انتخاب شدهاند و برخورداری از آموزش، مهارتها و تجربه لازم برای کاربرد این آگاهی در کار مورد اجرا؛
ب- آگاهی کلی از موضوع اصلی مورد بررسی و محیطی که واحد مورد حسابرسی در آن فعالیت میکند؛
ت- مهارتهای ارتباطی گفتاری و نوشتاری به طور شفاف و مؤثر؛ و
ث- مهارتهای مناسب برای کار مورد اجرا. برای نمونه، مهارتهای کارکنان و کارشناسان در:
نمونهگیری آماری، چنانچه کار مستلزم استفاده از نمونهگیری آماری است؛
فناوری اطلاعات، اگر کار شامل بررسی سیستمهای اطلاعاتی است؛
مهندسی، چنانچه کار شامل بررسی دادههای پیچیده مهندسی است؛
1. روش شناسیها یا روشهای تحلیلی خاص حسابرسی، مانند استفاده از ابزارهای بررسی پیچیده، برآوردهای مربوط به بیمههای زندگی (اکچوئری) یا آزمونهای تحلیل آماری، در صورت لزوم؛ یا
2. دانش تخصصی در موضوعهای اصلی ، مانند موضوعات علمی، پزشکی، زیست محیطی، آموزشی یا هر موضوع تخصصی دیگر، چنانچه کار به چنین تخصصی نیازمند است.
آموزشهای حرفهای مستمر
25-3- حسابرسانی که کار حسابرسی را طبق استانداردهای حسابرسی عملياتي شامل برنامهریزی، سرپرستی، اجرای عملیات یا گزارشگری انجام میدهند، بایستی صلاحیت حرفهای خود را از طریق آموزش حرفهای مستمر حفظ کنند.
26-3- برنامههای آموزش حرفهای مستمر، فعالیتهای آموزشی سازمان یافته با اهداف یادگیری طراحی شده برای حفظ یا افزایش دانش، مهارتها و تواناییهای شاغلین در حوزههای مربوط به اجرای حسابرسیها است. تعیین اینکه چه موضوعهایی برای هر یک از حسابرسان از جهت برآورده نمودن الزامات آموزشی مناسب است، یک موضوع قضاوت حرفهای می باشد که توسط حسابرسان با مشورت با مقامات ذیصلاح در مؤسسههای حسابرسی آنان انجام میشود. ازجمله ملاحظات مربوط به اعمال چنین قضاوتی، تجربه حسابرسان، مسئولیتهایی که آنان در اجرای کار طبق استانداردهای حسابرسی عملياتي برعهده میگیرند و محیط عملیاتی واحد مورد حسابرسی میباشد.
27-3- مسئولیت بهبود صلاحیتهای فردی حسابرسان و رعایت الزامات آموزش حرفهای مستمر اساساً برعهده خود حسابرسان است. مؤسسه حسابرسی باید روشهای کنترل کیفیت را به منظور کمک به حصول اطمینان از رعایت الزامات اموزشی حرفهای مستمر، شامل مستندسازی آموزش حرفهای مستمر تکمیل شده توسط حسابرسان، داشته باشد.
28-3- کارشناسان برونسازمانی که در اجرای کار طبق استانداردهای حسابرسی عملياتي به حسابرسان کمک میکنند، بایستی دارای صلاحیت باشند و صلاحیت حرفهای در حوزههای تخصصی خود را حفظ نمایند، اما الزامی به گذراندن دورههای آموزش حرفهای مستمر مقرر در استانداردهای حسابرسی عملياتي ندارند. هرچند، حسابرسانی که از کار کارشناسان برونسازمانی استفاده مینمایند، بایستی صلاحیت حرفهای چنین کارشناسانی را ارزیابی کنند و یافتهها و نتیجهگیریهای آنان را مستند نمایند. کارشناسان درونسازمانی که به عنوان عضوی از گروه حسابرسی کار میکنند، بایستی استانداردهای حسابرسی عملياتي شامل الزامات آموزش حرفهای مستمر را رعایت نمایند.
کنترل کیفیت و اطمینان از کار
29-3- هر مؤسسه حسابرسی که حسابرسی را طبق استانداردهای حسابرسی عملياتي اجرا میکند، باید:
الف- سیستم کنترل کیفیتی را مستقر نماید که به منظور فراهم نمودن اطمینان معقول به مؤسسه حسابرسی که مؤسسه و کارکنان آن الزامات استانداردهای حرفهای و قوانین و مقررات لازمالاجرا را رعایت میکنند، طراحی شده است؛ و
ب- هر سه سال يكبار، یک بررسی توسط هم پیشگان برونسازمانی داشته باشد .
سیستم کنترل کیفیت
30-3- سیستم کنترل کیفیت یک مؤسسه حسابرسی، ازجمله مدیریت مؤسسه حسابرسی، بر اجرای کار با کیفیت بالا و سياستها و روشهايی تأکید میکند كه مؤسسه به منظور فراهم نمودن اطمینان معقول در مورد رعایت الزامات استانداردهای حرفهای و قوانین و مقررات لازمالاجرا طراحی كرده است. ماهیت، میزان و رسمیت سیستم کنترل کیفیت یک مؤسسه حسابرسی با توجه به شرایط مؤسسه حسابرسی، مانند اندازه، تعداد دفاتر و پراکندگی جغرافیایی، دانش و تجربه کارکنان، ماهیت و پیچیدگی کارهای حسابرسی و ملاحظات مربوط به هزینه – منفعت آن، متفاوت است.
31-3- هر موسسه حسابرسی باید سیاستها و روشهای کنترل کیفیت خود را مستند نماید و آن سیاستها و روشها را به کارکنان خود اطلاع رسانی کند. همچنین مؤسسه حسابرسی بایستی رعایت سیاستها و روشهای کنترل کیفیت خود را نیز مستند کند و این مستندات را برای یک دوره زمانی کافی نگهداری نماید، تا افراد اجراکننده روشهای نظارتی و بررسیهای هم پیشگان بتوانند میزان انطباق مؤسسه حسابرسی با سياستها و روشهای کنترل کیفیت خود را ارزیابی کنند. شکل و محتوای اینگونه مستندسازی، موضوع قضاوت حرفهای است و با توجه به شرایط مؤسسه حسابرسی متفاوت خواهد بود.
32-3- هر مؤسسه حسابرسی بایستی سیاستها و روشهایی را در سیستم کنترل کیفیت خود داشته باشد که در مجموع به موارد زیر بپردازد:
الف- مسئولیتهای مدیریت در مورد کیفیت در درون مؤسسه حسابرسی: سیاستها و روشهایی که مسئولیت کیفیت اجرای حسابرسی طبق استانداردهای حسابرسی عملياتي و اطلاع رسانی سیاستها و روشهای مرتبط با کیفیت را تعیین میکند. چنین سیاستها و اطلاع رسانیهایی موجب تقویت فرهنگی میشود که در آن، کیفیت در اجرای حسابرسی طبق استانداردهای حسابرسی عملياتي، امری ضروری است.
ب- الزامات مربوط به استقلال، قانون و اخلاق: سیاستها و روشهای طراحی شده برای فراهمکردن اطمینان معقول نسبت به اینکه مؤسسه حسابرسی و کارکنان آن استقلال خود را حفظ و الزامات قانونی و اخلاقی لازمالاجرا را رعایت میکنند .
پ- شروع ، پذیرش و ادامه حسابرسی: سیاستها و روشهای شروع، پذیرش و ادامه حسابرسی به این منظور طراحی شده است که اطمینان معقول فراهم کند که مؤسسه حسابرسی تنها خدماتی را ارائه می نماید که در آنها بتواند استانداردهای حرفهای و اصول اخلاقی را رعایت و در چارچوب تعهد یا اختیار قانونی مؤسسه فعالیت کند.
ت- منابع انسانی: سیاستها و روشهای طراحی شده به منظور فراهم کردن اطمینان معقول به مؤسسه حسابرسی که دارای کارکنان توانمند و با صلاحیت برای انجام حسابرسیهای محوله طبق الزامات استانداردهای حرفهای و قوانین و مقررات مربوط میباشد .
ث- اجرا، مستندسازی و گزارشگری حسابرسی: سیاستها و روشهای طراحی شده به منظور فراهم کردن اطمینان معقول به مؤسسه حسابرسی که انجام حسابرسیها و صدور گزارشها طبق استانداردهای حرفهای و الزامات قانونی و مقرراتی، می باشد.
ج- نظارت بر کیفیت: ارزیابی مستمر و ادواری از کار تکمیل شده حسابرسی که به این منظور طراحی شده است که برای مدیریت مؤسسه حسابرسی اطمینان معقول فراهم شود که سیاستها و روشهای مرتبط با سیستم کنترل کیفیت به نحو مناسب طراحی و در عمل بهگونهای اثربخش اجرا شده است. هدف كلي از نظارت بر رعایت سیاستها و روشهای کنترل کیفیت عبارت است از انجام ارزیابی نسبت به (1) پیروی از الزامات استانداردهای حرفهای و قوانین و مقررات مربوط؛ (2) اینکه آیا سیستم کنترل کیفیت بهگونهاي مناسب طراحی شده است یا خیر؛ و (3) آیا سیاستها و روشهای کنترل کیفیت بهگونهای اثربخش کار میکند و در عمل رعایت میشود یا خیر. روشهای نظارت، بر اساس واقعیات و شرایط موسسه حسابرسی، متفاوت خواهد بود. مؤسسه حسابرسی بایستی روشهای نظارتی را اجرا کند که بتواند رعایت استانداردهای حرفهای لازمالاجرا و سیاستها و روشهای کنترل کیفیت را برای حسابرسیهای انجام شده طبق استانداردهای حسابرسی عملياتي، ارزیابی نماید. افرادی که نظارت می کنند باید در مجموع دارای تجربه و اختیار کافی برای این کار باشند.
33-3- مؤسسه حسابرسی بایستی نتایج روشهای نظارتی خود را دست کم هر سال یکبار با شناسایی هرگونه نارسایی روشمند مستعد بهبود، همراه با پیشنهادهای مربوط به اقدامات اصلاحی، تحلیل و خلاصه نماید (طبق استانداردهای حسابرسی عملياتي، بررسی کار و گزارشی که در اجرای وظیفه نظارتی تهیه میشود، به تنهایی کنترلهای نظارتی محسوب نمیشود. اگر چه، این نوع از بررسیهای اولیه ممکن است به عنوان بخشی از تحلیل و تخلیص مزبور، مورد استفاده قرار گیرد).
بررسی هم پیشگان برونسازمانی
34-3- مؤسسههای حسابرسی که کار حسابرسی را طبق استانداردهای حسابرسی عملياتي اجرا میکنند، باید دست کم هر سه سال یکبار یک بررسی هم پیشگان برون سازمانی که توسط بررسی کنندگان مستقل از مؤسسه حسابرسی مورد بررسی، اجراشده است، داشته باشند.
35-3- مؤسسه حسابرسی بایستی به منظور فراهمنمودن مبنایی منطقی جهت تعیین اینکه آیا سیستم کنترل کیفیت مؤسسه حسابرسی برای دوره مورد بررسی ، بهگونهای مناسب طراحی شده است یا خیر و آیا مؤسسه حسابرسی سیستم کنترل کیفیت خود را به منظور فراهمنمودن اطمینان معقول در مورد انطباق با استانداردهای حرفهای لازمالاجرا رعایت میکند یا خیر، به انجام بررسی هم پیشگان برون سازمانی که از لحاظ دامنه بررسی کفایت داشته باشد، مبادرت نماید.
36-3- دامنه بررسی هم پیشگان بایستی دربرگیرنده مراحل زیر باشد:
الف- بررسی سیاستها و روشهای کنترل کیفیت مؤسسه حسابرسی؛
ب- توجه به کفایت و نتایج روشهای نظارت داخلی مؤسسه حسابرسی؛
پ- بررسی گزارشهای حسابرسی انتخاب شده و مستندات مربوط؛
ت- بررسی سایر مستندات لازم برای ارزیابی رعایت استانداردها، برای نمونه، مستندسازی استقلال، سوابق آموزش حرفهای مستمر و پروندههای مدیریت منابع انسانی؛ و
ث- مصاحبه با سطوح مختلف انتخابی از کارکنان حرفهای مؤسسه حسابرسی مورد بررسی به منظور ارزیابی میزان درک و التزام آنان به سیاستها و روشهای کنترل کیفیت مربوط.
37-3- گروه بررسی هم پیشگان بایستی یک برآورد خطر جهت تعیین تعداد و انواع خدمات انتخابی انجام دهند. بر اساس برآورد خطر مزبور، این گروه بایستی یک یا ترکیبی از رویکردهای زیر را برای انتخاب هر یک از کارهای حسابرسی جهت بررسی به کار گیرند :
(1) انتخاب کارهای حسابرسی که نمونهای بارز و منطقی از کارهای انجام شده طبق استانداردهای حسابرسی عملياتي توسط مؤسسه حسابرسی مورد بررسی باشد؛ یا
(2) انتخاب کارهای حسابرسی كه نمونهای بارز و منطقی از همه انواع کارهای مرتبط با سیستم کنترل کیفیت مؤسسه حسابرسی مورد بررسی، شامل یک یا چند کار انجام شده طبق استانداردهای حسابرسی عملياتي باشد.
38-3- گروه بررسی هم پیشگان بایستی یک یا چند گزارش مکتوب در رابطه با اطلاع رسانی نتایج بررسي شامل موارد زیر، تهیه نمایند:
الف- تشریح دامنه بررسی هم پیشگان، شامل هرگونه محدودیت موجود؛
ب- اظهارنظر در مورد اینکه آیا سیستم کنترل کیفیت فعالیتهای حسابرسی مؤسسه حسابرسی مورد بررسی طی دوره مورد بررسی به منظور فراهم نمودن اطمینان معقول در مورد انطباق با استانداردهای حرفهای لازمالاجرا به گونهای مناسب طراحی و رعایت شده است یا خیر؛
پ- ویژگیهای استانداردهای حرفهای که مؤسسه حسابرسی مورد بررسی ملزم به رعایت آن شده است؛ و
ت- در مورد اظهارنظرهای تعدیل شده یا مردود ، شرحی از دلایل اظهارنظر تعدیل شده یا مردود، همراه با شرح تفضیلی یافتهها و پیشنهادها در گزارش بررسی هم پیشگان، به منظور اینکه مؤسسه حسابرسی بتواند اقدامهای مناسب را انجام دهد.
39-3- گروه بررسی هم پیشگان بایستی معیارهای زیر را رعایت کند:
الف- گروه بررسی در مجموع دارای دانش به روز در رابطه با استانداردهای حسابرسی عملياتي و کار حسابرسی واحدهای دولتی باشد؛
ب- مؤسسهای که كار بررسی هم پیشگان را انجام میدهد و هر یک از اعضای گروه بررسی هم پیشگان، از مؤسسه حسابرسی مورد بررسی و کارکنان آن و خدمات حسابرسی انتخاب شده برای بررسی (همانگونه که در استانداردهای حسابرسی عملياتي شرح داده شده است) مستقل باشند؛ و
پ- گروه بررسی درمجموع دانش مناسب در مورد چگونگی اجرای بررسی هم پیشگان را دارا باشد. چنین دانشی ممکن است از آموزش ضمن خدمت، دورههای آموزشی یا ترکیبی از هر دو به دست آید. داشتن کارکنانی در گروه بررسي همپيشگان که داراي تجربه پيشين در بررسی هم پیشگان یا گروههای نظارتی درون سازمانی هستند، مطلوبتر است.
40-3- یک مؤسسه حسابرسی مستقل بایستی آخرین گزارش بررسی هم پیشگان خود را در دسترس عموم قرار دهد؛ برای نمونه، با قرار دادن گزارش بررسی هم پیشگان در یک پایگاه اطلاع رسانی برونسازمانی یا یک فایل قابل دسترس عموم که برای شفافسازی عمومی نتایج بررسی هم پیشگان طراحی شده است. چنانچه هیچیک از این گزینهها برای مؤسسه حسابرسی قابل دسترس نیست، مؤسسه بایستی همان ساز و کار شفاف سازی را به کار برد که برای انتشار دیگر اطلاعات خود به کار ميگیرد و همچنین گزارش بررسی هم پیشگان را در صورت درخواست، در اختیار درخواستکنندگان قرار دهد.
41-3- اطلاعات مندرج در گزارشهای بررسی هم پیشگان برونسازمانی و نامههای اظهارنظر، ممکن است با تصمیمهای مربوط به گرفتن کار حسابرسی مرتبط باشد. بنابراین، مؤسسههای حسابرسی که در پی عقد قرارداد برای انجام حسابرسی طبق استانداردهای حسابرسی عملياتي هستند، بایستی موارد زیر را به طرف قرارداد ارائه کنند:
الف- آخرین گزارش بررسی هم پیشگان و هرگونه نامه اظهارنظر مؤسسه حسابرسی؛ و
ب- هرگونه گزارشهای بررسی هم پیشگان و نامههای اظهارنظر بعدی دریافتی طی مدت قرارداد.
42-3- حسابرسانی که از کار مؤسسه حسابرسی دیگر استفاده میکنند بایستی یک نسخه از آخرین گزارش بررسی هم پیشگان و هرگونه نامه اظهارنظر آن مؤسسه را درخواست نمایند و مؤسسه حسابرسی بایستی این مدارک را به محض درخواست، ارائه نماید (بندهای 5-3 و 41-4 تا 43- 4 برای الزامات و رهنودهای بیشتر در مورد استفاده از کار دیگران ملاحظه شود).